Historien

Sejlplan for M/S Anton sommeren 2018

Sejlplan for Anton i året 2018:

Planen kan blive ændret og bliver efter al sandsynlighed også udvidet.

Torsdag den 7. juni kl. 15   Afsejling Bønnerup

Fredag den 8. juni kl. 13      Anløb Fakse Ladeplads

Nej til havbrug kampagne

Tirsdag den 12. juni kl. 16  Afsejling Fakse Ladeplads

Onsdag den 13. juni kl. 8    Anløb Allinge

Folkemøde – nej til havbrug kampagne

Søndag den 17. juni kl. 18  Afsejling Allinge

Mandag den 18. juni kl. 10 Anløb København

Tirsdag den 19. juni kl. 10                           Afsejling København (udflugt med digtere med besøg på Flakfortet og Hven)

Tirsdag den 19. juni kl. 22                           Anløb København

Onsdag den 20. juni kl. 10                           Afsejling København

Onsdag den 20. juni kl. 14                           Anløb Helsingør

Torsdag den 21. juni                                     Nej til havbrug kampagne

pause

Fredag den 29. juni kl. 4                              Afsejling Helsingør

Fredag den 29. juni kl. 18.                           Anløb Ballen, Samsø                                                          Nej til havbrug kampagne

Søndag den 1. juli kl. 4                                 Afsejling Ballen

Søndag den 1. juli kl. 18                               Anløb Haderslev

Nej til havbrug kampagne

Tirsdag den 3. juli kl. 9                                 Afsejling Haderslev

Tirsdag den 3. juli kl. 16                               Anløb Kolding

Nej til havbrug kampagne

Torsdag den 5. juli kl. 9                                Afsejling Kolding

Torsdag den 5. juli kl. 14                              Anløb Bogense

Nej til havbrug kampagne

Lørdag den 7. juli kl. 6                                  Afsejling Bogense

Lørdag den 7. juli kl. 17                                Anløb Sønderborg

Neg til havbrug kampagne

Mandag den 9. juli kl. 6                               Afsejling Sønderborg

Mandag den 9. juli kl. 20                             Anløb Tunø

Tirsdag den 10. juli kl. 7                               Afsejling Tunø

Tirsdag den 10. juli kl. 15                             Anløb Bønnerup

 

Fortsat sejlplan efter sommerferieperioden:

 

Tirsdag den 7. august kl. 15                        Afsejling Bønnerup

Tirsdag den 7. august kl. 19                        Anløb Anholt

Nej til havbrugskampagne

Fredag den 10. august kl. 6                         Afsejling Anholt

Fredag den 10. august kl. 10                       Anløb Bønnerup

Torsdag den 16. august kl. 12                    Afsejling Bønnerup

Torsdag den 16. august kl. 20                    Anløb Odden Havn

Nej til havbrugskampagne (makrelfestival)

Mandag den 20. august kl. 6                      Afsejling Odden Havn

Mandag den 20. august kl. 11                    Anløb Ebeltoft

Torsdag den 23. august kl. 6                       Afsejling Ebeltoft

Torsdag den 23. august kl. 17                    Anløb Korsør

Nej til havbrugskampagne (Maritimt Folkemøde)

Mandag den 27. august kl. 6                      Afsejling Korsør

Mandag den 27. august kl. 15                    Anløb Klintholm

Tirsdag den 28. august kl. 6                        Afsejling Klintholm

Onsdag den 29. august kl. 11                     Anløb København

Nej til havbrug (alternativ minikonference til

”More food for more people”)

Søndag den 2. september kl. 16                Afsejling København

Mandag den 3. september kl. 10               Anløb Århus Træskibshavn

Onsdag den 5. september kl. 8                  Afsejling Århus Træskibshavn

Onsdag den 5. september kl. 9                  Anløb Århus havn (Havnepladsen)

Nej til havbrug kampagne (Århus Festuge)

Mandag den 10. september kl. 6               Afsejling Århus

Mandag den 10. september kl. 14            Anløb Bønnerup

 

Senere på året vil Anton antagelig skulle medvirke i overraskende begivenheder i relation til den havmiljøødelæggende havbrugsindustri, som visse folketingspolitikere åbenbart har en mystisk og uargumenteret sympati for.

Vi mangler frivilligt mandskab til den sejlende kampagne mod flere havbrug i danske farvande. Kontakt skipper Knud på 20487421.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi mangler frivilligt mandskab til den sejlende sejlende kampagne mod flere havbrug i danske farvande. Kontakt skipper Knud på 20487421.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Webmaster og kontakt for oplysninger: Formand for Levende Hav Kurt Svennevig Christensen. Mail kbc@levende-hav.dk

Vi har fået ryddet lidt op og sorteret i gamle fotos og artikler og en af de mapper der kom ud af denne øvelse, blev M/S Anton mappen. På denne side samles fotos, artikler og beskrivelser fra de mange sejladser og aktioner, hvor miljøkutter Anton har været i centrum siden midten af 80’erne. Og det er mange. Og nu vil vi med historien som ballast og fremtiden som mål, søge din støtte og opbakning. Måske har du deltaget i disse aktioner, måske har du fisket/sejlet med Anton, måske har du bare sympati for Anton og Levende Hav og vores fælles formål og derfor også brænder for at støtte os og fremtiden med et beløb, et medlemskab og eller dine beskrivelser af dine oplevelser med og på miljøkutter Anton. Historien er ikke skrevet og fortalt med mine beretninger og udvalgte fotos og artikler af Anton aktioner, det bliver den med dine bidrag. Så skriv, kommenter, kommentarer, fotos og ret til.

Mobil Pay 77209 og/eller Merkur Bank 8401 konto 1010315 (skriv: ”Støtte Anton”, ”Medlemskab” husk mailadresse til medlemskabet.

Stop Broen 1991 Uddeling af torsk aktionen.

Sikkert inspireret af Egon Olsen udtænkte vi ude på Landgangen (Fiskerikollektivets hovedkvarter) en stor plan for en ”Stop Broen” aktion i København i marts. Det skulle være tidligt på året, det vi sige det blev en kold aktion (lidt mere udfordrende end sommer-aktioner) for vi skulle bruge mange friske torsk.

Aktionen startede medio marts 1991. Kutter Anton sejlede med Knud og besætning på fiskeri i den sydlige del af Nordsøen for at fange fisken og jeg (Kurt) rejste til København for at få detaljerne på plads med de folk og organisationer vi skulle gennemføre aktionen med.

Kutter Anton på vej med torsken

Og en tåget fredag morgen i marts (jeg mener det var den 22.3, ret mig hvis jeg tager fejl) kl. 6.00 startede aktionen. Aktionen bestod af en kutter med 3-4 tons torsk, en besætning på 6 m/k, ca. 200 aktivister (alle iført ”Stop Broen” uniform) plastposer, løbesedler, folketingets Miljøudvalg, pressemeddelelser og så mange medier som muligt.

Det hele tilsat en masse godt humør.

Dagen i forvejen var Anton anløbet København. Kl. 10.00 havde vi fået foretræde for Folketingets miljøudvalg, hvor vi skulle forklare udvalget at de ikke både kunne få en bro over Øresund og torsk i Østersøen, det var enten eller.

Kl. 8.50 lagde Anton fra kaj og efter aftale med vagten på Knippels bro blev den åbnet på slaget 9.00 så Anton kunne komme igennem, for at ligge så tæt ved Folketinget som muligt.

Broen gik op og kutter Antons maskine (190 hk 8 cyl. Gardner diesel) gik i stå, lige under broen, og aktionen var i gang.

Det næste var at en folk unge hurtig løbere som løber ud på broen på begge sider for at fastgøre store hvide bannere, hvor der på tværs af hele broklapperne stod ”Stop Broen” til de snore og hejseværk der var blevet monteret på broen i nattens mulm og mørke.

Og et par minutter senere kunne de måbende bilister, på begge sider af broen, se at broen skulle/var blevet stoppet.

De 200 aktivister gik i aktion. De løb op langs rækker af biler og tilbød travle københavnere friske torsk og information om at de nu måtte vælge om de vil have denne bro til Sverige eller de ville have friske torsk fra Østersøen – de kunne ikke få begge dele.

Aktionen var anmeldt, men ikke i detaljer og mens minutterne gik og bilkøerne blev længere og længere og bilister der tudede blev jeg overfuset af politiets indsats leder (der var altid et meget stort opbud af politi i forbindelse med vores aktioner fordi mange af deltagerne kom fra BZ miljøerne). ”Der ligger en kutter under broen og blokere for trafikken” råbte indsatslederen og ”hvis den kutter er en del af jeres aktion, bliver det meget dyrt for jer” sagde han.

Jeg forsøgte at berolige betjenten med at den kutter nok havde problemer med maskinen, men sikkert også ville sejle om lidt. Og ganske rigtig, da rådhustårnet slog slaget for 15 min. over 9 sejlede Anton, broen gik ned og trafikken kunne komme i gang.

Det blev uddelt et par tons torsk den morgen og mange af modtagerne var også glade.

Tilbage på kutter Anton gjorde hele besætningen sig klar til deputationen der skulle møde Folketingets Miljøudvalg kl. 10.

Det blev et syn for guder og ikke mindst de mange medier.

Besætningen på 7 M/K, med Knud i front, blev modtaget udenfor, på Folketingets trappe, af formanden Aage Brusgaard fra Fremskridtspartiet som bød os velkommen med ordene ”Godmorgen fiskere og velkommen”.

Og så var det ellers ind i Folketinget og op af den berømte trappe og hen i Socialdemokratiets møderum (Miljøudvalgets var for lille) til fiskerne i gummitøj og hver med to store (10 kg) torsk over skulderen (det var en torsk til hver af medlemmerne og hele den samlede danske presse var også med.

– Jeg husker et par, sikkert medlemmer af folketinget, som kom imod os ned af trappen og den ene der siger til den anden, undrende ”jeg synes der lugter meget af fisk”. Jeg kan ikke tro andet end at han ikke så os, at hele optrinet med simpelthen var så langtfra virkelighedernes morgener i dette ting at det bare ikke kunne begribes.

Knud fik holdt sin tale som var helt enkel, folketinget skulle afvise loven om Øresundsforbindelsen. Det kunne de senere på dagen hvor de skulle 1. behandle loven, hvis det absolut skulle være en forbindelse, måtte det blive en tunnel. En bro ville nemlig smadre havmiljøet i Øresund og Østersøen og på sigt også udrydde torsken og man kunne som nævnt ikke få både torsk og bro.

Efter taler og spørgsmål var det afgang og vi lod de store torsk ligge, en til hver af medlemmerne, på de flotte mahogniborde.

En rigtig god og vellykket aktion. Vellykket fordi ingen kom til skade, der var mange deltagere og aktionen fik en stor pressedækning. Aktionen ryddede faktisk avis forsider og den fik fyldig omtale i såvel DR som TV2.

Men Folketinget ja de stemte for lovforslaget og derfor måtte folket mobiliseres igen og det skete i juni hvor der var 3. og sidste behandling af lovforslaget.

Det blev en meget stor aktion, hvor vi samarbejdede med hans kongelige højhed Kong Neptun og hans døtre og hvor vi også forsøgte at mobilisere vores majestæt dronning Margrethe mod den famøse bro.

Denne gode historie dukker med garanti også op her på siden.
KBC 21.03.2018

Husk du kan støtte kutter Anton og sagen gennem Mobil Pay 77209 og/eller Merkur Bank 8401 konto 1010315 (skriv: ”Støtte Anton”, ”Medlemskab” husk mailadresse til medlemskabet.

Fotos: Kutter Anton på vej mod København gennem Kielerkanalen. Forberedelser, aktionen og i Folketinget. Avis dokumentation følger.

KSC på styrehuset. Morgensamling og sidste nyt

Der hentes torsk

Foto: Ragnarok.

KSC: Den kutter sejler om lidt

Så er der torsk til alle

Cykelbud med foldere og bro modstand

Knuds tale i Folketinget