Ny udvikling i sagen om muslinger i Helnæs bugt
2. Juli 2018. Muslingerapport
– Læs hele Ib Ivar Dahls opsamling og rapport for muslinger og Helnæs Bugt her.
Ny udvikling i sagen om Helnæs Bugt og muslingefiskeri.
Sidste nyt fra minister Eva Kjer Hansen modtaget den 22.6: “
“Jeg kan oplyse udvalget om, at i forbindelse med revisionsarbejdet af trawlbekendtgørelsen med tilhørende vedtægter, vil fiskeri af blåmuslinger blive forbudt i Helnæs Bugten. Forbuddet vil pr. 1. januar 2019 blive implementeret i bekendtgørelse nr. 1388 af 3. december 2017, bekendtgørelse om regulering af fiskeri efter blåmuslinger og østers, og vil supplere de øvrige områder, hvor fiskeri efter blåmuslinger ikke er tilladt.”
Det er nu sikkert at det ikke bliver tilladt at skrabe/trawle muslinger i Helnæs fjorden. Vi har vundet slaget om Helnæs Fjorden, men krigen om hvor mange muslinger der skal skrabes i de indre danske farvandes sårbare naturområder, raser fortsat. Og i denne kamp bliver det vigtigste våben ikke krudt og kugler, men begreber. Ministeren mener at redskabet en “muslingeskraber” er et vod lignende redskab, vi mener det er et trawl. Og som Ib Ivar Dahl har undersøgt findes der ikke en eneste reference til et vod fiskeri efter muslinger, så det heldigvis, for naturen og miljøet i de indre danske farvande, ud til at ministeren også taber det slag.
Ministeren har nu svaret på spørgsmål nr. 644 fra Folketinget og svaret var lige så uventet som det er mystisk.
Der er en vedtægt fra 1978 som forbyder trawl-, snurrevod-, og not fiskeri og den vedtægt at ministerens og hendes embedsfolk nu tolket således at de åbner op for at der kan skrabes muslinger i Helnæs Bugt, støttet af Dansk Folkeparti på Christiansborg.
Vi mener de har en meget dårlig sag og har nu bedt om en redegørelse for sagen som kan få stor betydning for andre fredede områder i de indre danske farvande.
Link til sagen i Folketinget: http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/MOF/spm/644/index.htm.
Link til seneste forespørgsel til Folketinget: Muslinge sagen 2 Folketinget
Levende Havs kutter Anton er igen i år på Folkemødet.
Samtidig er det starten på en kampagne mod flere havbrug i Danmark, som Levende Hav sammen med andre organisationer og enkeltpersoner på Djursland sætter gang i. Se den fælles kampagnehjemmeside www.nejtilhavbrug.dk
Levende Havs frivillige vil under hele Folkemødet være om bord og på kajen (lige foran DR´s scene) for at informere om, hvorfor det er så vigtigt at få Folketingets politikere til at indse, at den danske befolkning ikke ønsker, at havets skal forurenes udelukkende til ære for nogle få rigmænd. Det er en skandale, som kan vise sig at have kvotekongedimensioner.
På Folkemødets første dag kommer den nyvalgte præsident for Danmarks Naturfredningsforening, Maria Gjerding om bord og holder ”Spørgetime om havbrug” (torsdag den 14. juni fra 16.30 til 17.15). Dagen efter lægger borgmester i Norddjurs Kommune, Jan Petersen op til en debat med titlen, ”Havbrug skal være Landbrug”. Han mener, som Levende Hav, at havbrug skal forbydes og i stedet placeres i bassiner i land, hvor spildevandet kan renses, inden det atter ledes ud i havet. (fredag den 15. juni fra 11.45 til 13.00) Alle er velkomne om bord til disse møder.
I parentes bemærket, så er målet om at bringe havbrug i land kun et delmål for Levende Hav. Vi mener, at opdræt af rovfisk skal stoppes, fordi f.eks. laks og ørreder kræver foder tilvejebragt ved det danske ”industrifiskeri” efter små fiskearter. Dette fiskeri er gået fuldstændig over gevind og betyder et indbrud i havets fødekæde. En skamplet for Danmark! Men Levende Hav ser gerne opdræt på land af ”vegetarfisk”, som multer og karper.
Levende Hav savner penge til at gennemfører hele den planlagte kampagne, som vi antager skal løbe det næste års tid. Vi savner donorer til kampagnen. Hvis du brænder for havmiljøet og har råd til at støtte formålet, så kontakt venligst skipper Knud Andersen på knud@levende-hav.dk eller 20487421. Du kan også give et bidrag via mobilepay nummer: 77209 og skriv “Anton”.
Besøg på Fakse Ladeplads.
Undervejs til Bornholm lægger Anton til i havnen ved Fakse Ladeplads, hvor der er havnedage i weekenden 9. – 19. juni. Anton medbringer sin udstilling og deltager i et debatmøde på havnen.
HM 33 “Kikani” versus UK-456 “Marie-José”
Den 31. oktober 2017 smadrer denne store hollandske bomtrawler fiskeri 30 sømil NW af Hirtshals. Alt er vel dokumenteret, men intet sker. Skipper på HM 33 “Kikani” har bedt Levende hav om vi kan gøre hvad vi kan for at få denne sag afgjort og selvfølgelig meget gerne til Kiganis fordel, da de har mistet grejer og fiskeri for en halv million.
Sagen er sendt til Folketinget http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/MOF/bilag/434/index.htm ligesom den er sendt til den nye minister, til den hollandske minister og EU’s kontorer der arbejder med fiskeri og EU parlamentet. Selvfølgelig skal HM 33 “Kikani” have sin erstatning alt andet strider mod vores retsfølelse. Men lige så vigtigt skal UK-456 straffes så hårdt som muligt for at straffen kan være med til at forhindre gentagelser.
Men det alle vigtigste er at vi nu får skabt præcedens for de spilleregler der nødvendigvis må være og gælde i fiskeriet, på havet mellem de store og de små.
Minister Eva Kjer Hansen
Kære minister,
Tillykke med ministerposten og god vind fremover.
Jeg beklager at jeg ikke giver dig lidt mere tid og ro til at komme på plads, men på fiskeriområdet kan det vel forsvares i lyset af din fortid som minister og den øverst ansvarlige for dansk fiskeri.
Sagen handler om en redegørelse og en anmodning til Karen Ellermann, et par dage før du trådte til.
Det er en vigtig sag som handler om retfærdighed i fiskeriet, om vi kan tillade at de store fiskeriet, med deres store fartøjer og udstyr, tvinger de mindre væk fra fiskepladsen. Sagen handler om kystfiskeriet og deres rettigheder, spørgsmålet er faktisk om hvorvidt de (kystfiskerne) overhovedet har særlige rettigheder på havet i selve fiskeriet som foregår mellem de store og de små?
Jeg skal bede dig om at få Fiskeristyrelsen mere aktiv ind i sagen og at de fiskeriagtige eksperter nu hurtigst muligt får udarbejdet den fiskerifaglige redegørelse som denne sag har meget brug for.
Vi har sendt sagen til EU og til din hollandske kolleger og nu kommer der også et mere journalistisk vinkel perspektiv på sagen forhåbentlig også i Holland.
Levende Hav har taget opgaven fordi sagen er klar i forhold til et af Levende Havs vigtigste område – vores støtte, siden 1995, til det naturskånsomme mindre og mere kystnære fiskeri i Danmark, EU og verden.
Nu får kystfiskeriet i Danmark og EU også økonomisk og politisk støtte til deres fiskeri også derfor skal vi se meget alvorligt på denne sag. Kystfiskerne blev, og bliver, tvunget væk fra deres fiskepladser sådan foregår det ude på havet. Samme hollandske bomtrawle og hans kollegaer smadrede også fiskeriet for en tejne fisker ud for Hvide Sande. De store kan både fiske langt til havs og tæt inde under land. De mindre kystfartøjer er begrænset af at de skal lande fisken hver dag; af vind og vejr (de har meget færre havdage end de store) og hvis de også skal nå at få grejer i havet, kan de ikke sejle mange mil fra deres havn eller landingsplads. Det er betingelserne for det mindre og det kystnære fiskeri – det må vi tage hensyn til, det ligger vel også indbygget i den politiske og økonomiske støtte til dette fiskeri!
Vi har pt. et politisk flertal i Folketinget som støtte kystfiskerne. Hvorfor er der så ingen advarselslamper der blinker i ministeriet og i fiskerikontrollen, når de mindre fartøjer i fiskeriet får smadret deres fiskeri og grej af store tunge fartøjer med en maskinkraft der 10-15 gange større? På land i trafikken findes der love og regler, hvor vi alle skal tage hensyn til de svageste i trafikken, hvorfor gælder de samme regler så ikke på havet?
Karsten Nielsen, skipper på det nybyggede kystfartøj HM 33 ”Kikani” (nybygget fartøj til næsten 7 mio. kroner) hans søn og dennes kammerat fik smadret udstyr og deres fiskeri af den hollandske bomtrawler UK-456 ”Maria-José” den 31.10 2017, det er et faktum som ikke kan bestrides.
Hvorfor er denne sag ikke afgjort nu syv måneder efter? Og hvorfor foretager fiskeristyrelsen/fiskerikontrollen sig intet i sagen? Hvem har ansvaret? Det er nu dokumenteret at politiet og Søfartsstyrelsen ikke har redskaberne til at få afgjort sagen, hvem har så ansvaret? I Fiskeristyrelsen får vi ikke andet svar end de intet kan/vil gøre, derfor ser det ud til at skipper/ejer og besætning på HM 33 “Kikani” er retsløse her i landet.
Det mener vi i Levende Hav at ingen kan leve med. Jeg skal derfor nu bede dig om at gøre hvad du kan for at få fremmet denne sag.
Følgende et par links til sagen. Vedhæftet finder du Levende Havs redegørelse og anmodning.
https://www.facebook.com/levendehav.dk/posts/1652695291472863
http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/MOF/bilag/434/index.htm
https://www.youtube.com/watch?v=hJ4z3-wfMcw&feature=share
http://www.fiskerforum.dk/erhvervsnyt/erhvervsnyhed-mobil.asp?nyId=8487
Ja så gik den ikke længere. Esben Lunde Larsen MFAFM (Minister for alt for meget) er fyret og kan nu koncentrere sig om andre interesser. Mange undrer sig over hvorfor statsministeren har fyret Esben Lunde Larsen nu, de burde faktisk undre sig mere over hvorfor ikke før? Statsministeren har helt enkelt vejet ELL og fundet ham alt for let (klein) i forhold til de mange problemer han skaber.
ELL’s, på alle områder uforklarlige store og personlige støtte til nye havbrug i Kattegat, imod alle mennesker og Venstre borgmestre i området er et godt eksempel. Hvorfor skal vi have de havbrug har statsministeren måttet spørge sig selv og nu også ELL og derfor er han selvfølgelig røget ud. Esben Lunde Larsen var en minister hvor magten gik ham til hovedet, han bildte sig ind at han var valgt til at bestemme over os alle, hvor alle jo ved at ministre er sat på jorden med det formål at løse opgaverne til så manges tilfredshed som muligt. Nye havbrug i Kattegat er med garanti heller ikke støttet af statsministeren, så…! Der er under 10 personer der får glæde af de nye havbrug og selvom de råder over mange penge, ligesom kvotekongerne, vinder man altså ikke et valg med dem. Derfor er Esben Lunde Larsen fhv.
Uden sammenligning overhovedet, i nogen forstand, så forlader Søren Pind også regeringen i dag, det kunne man da også godt beklage, hvis man da ikke lige har andet at tage sig til.
Aralsøen – ny rapport. April 2018
Så er Aral gruppen, som blev oprettet i juni 2017, blevet færdig med deres arbejde til støtte for en mere bæredygtig fiskeriforvaltning på Aralsøen i Kasakhstan. Resultaterne kan læses i “Keep Aral Fishing” rapporten som der linkes til her. Man kan følge arbejdet med planen og opfølgningen på planen på gruppens Facebook hjemmeside
180423-Keep Aral Fishing Report from the Aral Fishing Committee AFC Final Report
Blev der skrabet muslinger i Helnæsfjord?
Se historien via Fyens Stiftstidende. Ib Ivar Dahl er medlem af Levende Havs bestyrelse og han har rejst sagen fordi spørgsmålet er – hvad er meningen? Hvorfor filme en hel eftermiddag (de sejlede ud i mørkningen) i en fjord hvor de aldrig nogensinde vil få lov til at skrabe muslinger? Det er jo meningsløst. De ansvarlige siger at fartøjet har fået lov til at sejle rundt og filme, men kan/vil ikke svare på hvorfor de har fået den tilladelse til at filme?
Skal man overhovedet have fiskeriministeriets tilladelse til at filme noget havbund?
Det er da mystisk for det er tale om et fartøj, der ikke lever af at producere film, men af at skrabe muslinger. Dette og så det faktum at fiskerne i bugten har brugt meget tid og penge på at få udlagt muslinger i fjorden til forbedringer af vandmiljøet, retfærdiggør til fulde de lokale fiskeres mistanke om at VE 412 “Al Capone” og myndighederne ikke har rent mel i posen i denne sag.
Har Cheminova løjet?
Bjarne Hansen Thyborøn har i dag et læserbrev i Lemvig Folkeblad, hvor han redegør for situationen i sandet på det østlige Rønland grunden under den gamle fabrik. Mere og mere tyder på at Cheminova har løjet og myndighederne set igennem fingrene med de løgne og at der ligger store mængder af gifte i det område.
Promilleafgiftens metafysik.
Et politisk flertal uden om regeringen vil nu forhøje promilleafgiften for at få beskattet kvotekongerne. Men svaret på hvordan det skal løse fiskeriets største problemer, de høje priser på kvoter og generationsskiftet, blæser i vinden.
Du kan læse om sagen HER
MSC i stormvejr. 2.4.18
Nu har WWF (som sammen med UNILEVER) skabt MSC (Marine Stewardship Council) for 20 år siden også fået nok. Nu skal MSC (hurtigst muligt) se at få rettet op på denne skude. I Levende Hav har vi fra dag et kritiseret søsætningen af denne skude, den skulle aldrig have været sat i søen.
Læs artiklen HER
– Beklager at artiklen kun kan læses af Intrafish betalere og kan ikke citere fra artiklen, Intrafish er et meget lukket og kommercielt foretagende, men WWF sætter nu MSC til ansvar, kan også læses her
og på WWF hjemmeside HER
Aralsøen i live. Kasakhstan marts 2018.
Nyeste artikel om Aralsøen og fiskeriet i National Geographic, læs den HER:
OPTIMISM AND HOPE
At its peak in 1957, the Aral Sea produced more than 48,000 tons of fish, representing roughly 13 percent of the Soviet Union’s fish stocks. By the 1980s, due to the rising salinity of the sea, the 20 native species of fish were decimated; commercial harvests plummeted to zero by 1987. The water from the sea receded, and today, the shore is about 12 miles (20 kilometers) from Aralsk.
EU’s Havrets direktiv 2020
Levende Hav er medlem af Seas at Risk og vi opfordrer nu alle til at støtte op om initiativet. Der skal sendes mail til politikerne og der indsamles underskrifter.
Som udviklingen ser ud i dag vil Danmark ikke kunne opfylde de krav der følger med dette direktiv. Her er det ex. tilladelse til nye store havbrug og det nyeste at målingerne af næringsstofs tabet har været forkerte og derfor er Danmark 4.000 tons bagefter i reduktionerne.
Link til underskrifter HER.
Nedenfor adresser til modtagelse af mails, twitter etc.
TWITTER TOOLKIT – Save EU seas Petition
to be used up to 9th April 2018 included
OBJECTIVES:
- promote the petition, targeted mainly to citizens to sign the petition
- Flag to national Environmental Ministers that a petition is ongoing and they will soon see the results.
- Promote Seas At Risk’s analysis on the implementation of the Marine Directive among ministers, analysis done with the support of Seas At Risk members.
TEXT OF PROPOSED TWEETS – up to 9th April.
Denmark
Esben Lunde Larsen Minister for the Environment and Food ministeren@mfvm.dk, @MFVMin
News from the Ministry of Environment and Food.
Should you find any inconsistency, please get back to stironi@seas-at-risk.org we will provide to update the list.
Posted in: Dagens Nyheder
Leave a Comment (0) ↓