Levende Hav

Pressemeddelelse: Fiskerimessen Dan-Fish

Norddjursland den 7. oktober 2013.

Pressemeddelelse:
I forbindelse med fiskerimessen ”Dan-Fish”, som finder sted fra den 9. til den 11. oktober 2013, indleder Landsforeningen sin  kampagne til fordel for et   lokalt baseret, naturskånsomt og klimavenligt fiskeri .

Levende Hav kommer til Ålborg med sit fartøj, Miljøkutteren Anton”, og stiller sin nye udstilling om fiskeri op på en udendørs stand ved indgangen til fiskerimessen, ”Dan-Fish”, men under opholdet i Ålborg vil foreningens aktivister også være til stede i Ålborgs gågader, fordi kampagnen henvender sig i høj grad til borgere og forbrugere i Danmark.

Situationen er følgende: Siden den forrige regering indførte omsættelige fiskerettigheder, er dansk fiskeri blevet koncentreret på få større og større brutalt fiskende og energifrådsende fartøjer ejet af velhavere og ”kvotebaroner”, mens det mindre naturskånsomme kystfiskeri er under hastig afvikling. Dette er en situation, som mange danske borgere og forbrugere ikke bryder sig om. De ønsker fiskerihavne med liv og beskæftigelse, de ønsker et miljøvenligt fiskeri. Men for de fleste gælder det, at de ikke har mulighed for at vælge at købe fisk fra de naturskånsomme kystfiskere. Danmarks Fiskeriforening anvender for tiden stor energi på at forhindre forbrugere i at kunne vælge fisk fanget med naturskånsomme redskaber.  De vil for alt i verden ikke have økologien ind i fiskeriet.

Vi opfordrer herved pressen til at besøge os på vor udendørs stand på fiskerimessen i Ålborghallerne fra den 9. til 11. oktober.

Initiativet er støttet af Miljøstyrelsens pulje for ”grønne ildsjæle”.

Kontakt Levende Havs formand, Knud Andersen, på 20487421.

Foldere kan rekvireres hos Levende Havs formand, eller du kan se online udgaven her.

Posted in: DK Politik 2013, EU Politik 2013, Pressemeddelelser