Levende Hav

Høringssvar

Høringssvar:
Vækst- og Udviklingspakke for dansk fiskeri

Da et flertal uden om regeringen i december 2016 vedtog en Vækst- og Udviklingspakke for dansk fiskeri, vakte det stor glæde i Levende Hav, fordi en lang række af de mærkesager, som foreningen har sat på dagsordenen siden midten af halvfemserne, nu blev til officiel politik, der skulle realiseres.

Vedtagelser i Folketinget bliver først til realiteter, når de udmønter sig i ord, der står i bekendtgørelser, der regulerer dagligdagens praksis i fiskeriet. Vi var derfor spændte på at se udkastet til Bekendtgørelse om regulering af fiskeriet i 2014 – 2020, der blev sendt i høring 7. februar. Vi har lavet et høringssvar, hvor vi gør opmærksom på nogle formuleringer i bekendtgørelsen, som ikke stemmer med indholdet af fiskeripakken fra december 2016.

Høring over udkast til bekendtgørelse om regulering af fiskeriet i 2014-2020

Høringssvar fra
Landsforeningen Levende Hav
Karlby Strandvej 7
8500 Grenaa

Generel bemærkning

Landsforeningen Levende Hav (LLH) er overordnet tilfreds med den politiske aftale, der blev vedtaget som Beretning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 7. december 2016 om en Vækst- og Udviklingspakke for dansk fiskeri. Vi ønsker derfor, at de ændringer, der foretages i “Bekendtgørelse om regulering af fiskeriet i 2014 – 2020” afspejler flertallets fiskeripolitiske intentioner med Beretningen. LLH finder det visionært, at man har prioriteret det naturskånsomme fiskeri samt et fiskerimønster, der tilgodeser Danmarks udkantsområder. Vi vil også understrege, at Danmarks tiltrædelse af klimaaftalerne fra Paris og Marokko skal medføre, at man fremmer et fiskeri med passive redskaber, og minimerer fiskeriindsatsen med bundslæbende redskaber, der som hovedregel udleder dobbelt så meget CO2. Der er derfor flere vægtige grunde til at fastholde en overvægt til det naturskånsomme fiskeri ved fordelingen af fiskerirettigheder.

På et enkelt punkt i flertallets beretning vil vi dog godt sige fra. Det gælder, hvor man ønsker at fordoble opsigelsesvarslet for FKA-aftalen af hensyn til erhvervets finansieringsmuligheder. Her er vi enige med Enhedslistens og Alternativets synspunkter, og vi mener, at fiskeriets finansieringsproblemer skal løses på anden vis end ved yderligere fastfrysning af den kapitalisering af havets ressourcer, der fandt sted med indførelsen af de omsættelige kvoter. Desuden vil vi generelt støtte nogle foranstaltninger, der modvirker koncentrationer, hvor enkelte fartøjer opnår kvoteandele på mere end 2,5%.

Bemærkninger til enkelte elementer i Bekendtgørelsen

  • 69 indeholder nogle formuleringer, som ikke stemmer med Beretningen af 7. december 2016, hvor man ønsker at beskytte de ekstra årsmængder mod at bliver ført væk fra fartøjer, der tilmeldt den tidsubegrænsede ordning. I beretningen står under punktet 1. Revision af kystfiskerordningen, d:

“Miljø- og Fødevareministeriet pålægges at åbne for til- melding til den frivillige beskyttede ordning fra beretningens vedtagelse. Tilmeldinger er bindende efter den 1. januar 2017, og fiskere kan fortsat tilmelde sig derefter. Det betyder, at kvoteandele, bruttotons og kilowatt ikke kan udgå af ordningen.”

I Bekendtgørelsen står det anført, at kvoteandele i den tidsubegrænsede ordning kan overføres til den tidsbegrænsede ordning og/eller til Mindre Aktive Fartøjer. Dette er ikke i overensstemmelse med indholdet af ovenstående citat fra Beretningen. Derfor bør muligheden for at overføre ekstra årsmængder til den tidsbegrænsede ordning fjernes fra bekendtgørelsen.

  • 70 har fejlagtigt en overskrift, der angiver, at den særlige flidspulje kan tildeles alle i kystfiskerordningerne. Dette bør ikke være tilfældet. I Beretningen står under litra h:

“Kystfiskerordningens beskyttede segment tildeles ekstra kvoteandele på særlig torsk og tunge og i mindre omfang rødspætter svarende til en værdi på i alt 40 mio. kr. i en særlig flidspræmie.”

Så overskrifter skal ændres til Den tidsubegrænsede kystfiskerordning tildeles følgende promilleandele af de danske kvoter til en flidspulje.

  • 71, stk 1. Det er ikke hensigtmæssigt at fordele tillægsmængden fra flidspulje allerede fra årets start. Det vil være fornuftigt med en stor grad af fleksibilitet for at kunne udnytte kvoterne under hensyntagen til fiskeriets sæsoner i de forskellige farvande.
  • 71, stk. 2 formuleres, at mængderne fra flidspuljen skal fordeles i forhold til de enkelte fartøjers kvoteandele af de enkelte arter. Dette er ude af trit med Beretningens ønske om at prioritere det naturskånsomme fiskeri. I beretningen står under litra h:

“Flertallet er enige om, at flidspræmien fordeles, så kystfiskere, som fisker med skånsomme redskaber og har en høj kvoteudnyttelse, i særlig grad tilgodeses. Det gøres, ved at 80 pct. af præmien målrettes fartøjer un- der 12 m, mens de resterende 20 pct. målrettes fartøjer på 12-15 m.”
Derfor må Bekendtgørelsen indeholde en formulering, der favoriserer fartøjer som fisker med de naturskånsomme redskaber, der de er listet op i Bilag 18.

På vegne af Landsforeningen Levende Hav
Knud Andersen

Link til bekendtgørelsen

Beretning Vækst og udvikling.pdf

Posted in: Dagens Nyheder, DK Politik, Nyheder

Leave a Comment (0) ↓

Leave a Comment